kunst in laagjes

de diepte en kleur van Stefan Annerel

Loop je langs een kunstwerk van Stefan Annerel, dan is de kans groot dat je jezelf ziet. Hoe? De eindlaag van zijn kunstwerken is zo glanzend dat het licht een loopje met je neemt. Kijk je daar doorheen, dan ontdek je een unieke wereld van materialen, kleuren en diepte. Die signatuur is intussen bekend over de hele wereld. Dichtbij vind je zijn werk bij Wooninrichting Oosterlinck in Wetteren.

Sinds wanneer hanteer je de glanstechniek in je werk?

- Stefan Annerel: “Ik ben een kunstenaar zolang ik het me kan herinneren. Als kind al ging ik naar ateliers en met amper zeven jaar achter de kiezen liep ik de kunstacademie plat. Kunst is wie ik ben. De jaren brengen meer duidelijkheid in stijl en voorliefde voor materialen. Toen een ziekenhuis me vroeg om alle ruimtes aan te pakken waarin een lift vertrok, kwam er een firma langs die met epoxy mijn kleuren verzegelde. Die harde finish maakte het resultaat wat troebeler en vormde de aanzet voor mijn zoektocht naar wat je met dat materiaal nog allemaal kon doen. Sinds twaalf jaar ongeveer gebruik ik het nu in alle laagjes van mijn creaties. Het begin was zwoegen en zweten: ik gebruik epoxy op een manier waarvoor het niet is bedoeld. Dat brengt een enorm leerproces met zich mee. Ook vandaag is elk werk bijzonder arbeidsintensief, maar het geeft voldoening dus ga ik ermee door.”

 

Layer on layer is jouw techniek. Hoe ga je precies te werk?

- Stefan Annerel: “Eerst en vooral maak ik op een houten kader een collage van stoffen, papiersoorten en kleuren. Die startfase is ruig en ruw en overgiet ik met een eerste laag hars. Daar bovenop komen telkens lagen van verf, de ene doorzichtig, de andere dekkend. Tussen die verflagen breng ik elke keer een harslaag aan. Op die manier creëer ik fysieke en optische diepte. Delen van de collage blijven zichtbaar terwijl andere overstemd worden door een strak lijnen- en kleurenspel. Ik werk in reeksen die gekenmerkt worden door de richting van mijn lijnen: vroeger waren dat veel ruitpatronen, vandaag werk ik met diagonalen.”

“Als iemand geïnteresseerd is in mijn werk, stuur ik ze door naar Oosterlinck. Daar kunnen ze het bekijken en krijgen ze waardevol advies”

Wanneer is een kunstwerk voor jou af?

- Stefan Annerel: “Daar heb ik geen regeltjes voor. De magie van de laagjes moet kloppen. Wanneer je niet meer goed ziet welk laagje nu op of onder een ander laagje ligt, dan is het geslaagd. Het lijnenspel zit soms vooraf in mijn hoofd, maar meestal vormt het zich tijdens het schilderen. Je moet een idee en concept durven loslaten om het te laten worden wat het wil zijn.”

 

Vanwaar de samenwerking met Wooninrichting Oosterlinck?

- Stefan Annerel: “Die samenwerking bestaat al lang en is nog altijd even boeiend. Vandaag zet Griet Oosterlinck haar stempel op de zaak, vroeger waren dat haar ouders Pol en Liliane Oosterlinck, twee kunstliefhebbers en -kenners in hart en nieren. Ze weten heel goed wat ze willen en halen sterke kunstenaars binnen. Griet is een integere vrouw die oprecht met het interieur van haar klanten bezig is en kan adviseren als geen ander. Ze is uitermate sterk in het combineren van merken, in het creëren van unieke samenstellingen waar ook kunst deel van uitmaakt. Wooninrichting Oosterlinck is de enige interieurzaak waarmee ik samenwerk: ze pakken alles heel verfijnd aan en laten zowel het kunstwerk als de kunstenaar in hun waarde.”