een stoel als start

tijdloos design en complexe elegantie bij Vitra Gepubliceerd op 21/11/2017

Instant happiness. Kleuren, vormen, prints en materialen dansen rond je heen in de showroom van Vitra in Diegem. Zorgvuldig neergezet bekoren ze precies genoeg om er meer van te willen. “Die zorgvuldigheid kenmerkt de weg die een meubelstuk bij Vitra aflegt”, vertelt Marketing Manager Benelux Els Huij gens. “Een idee rijpt soms jaren voor het juiste moment er is en we ermee aan de slag gaan.”

Het verhaal van Vitra begint in 1934. De familie Fehlbaum ontwerpt en produceert winkelinrichting. Wanneer Willy Fehlbaum in 1953 naar New York trekt, wordt hij er geraakt door een fantastisch mooie stoel, de Plywood Chair. Het designzaadje is geplant en het ontkiemt snel wanneer hij Charles en Ray Eames ontmoet, de ontwerpers van de stoel die z’n hart heeft veroverd. Hij wil absoluut die stoel in Europa gaan produceren: wat de Herman Miller Company in de VS doet, maakt hij waar in Zwitserland.

- Els Huijgens: “De band en samenwerking die toen gesmeed werd, is vandaag nog altijd van toepassing. Vitra komt gemiddeld twee keer per jaar samen met de erfgenamen van de familie Eames en met het hoofdkantoor van Miller om te bespreken wat wel en niet gaat ontwikkeld worden. We zijn een bedrijf met economische belangen maar koesteren de waarde en het respect voor onze ontwerpers enorm.”

Plywood Chair

 

Collection

- Els Huijgens: “De Panton Chair uit de jaren 60 is net als de Lounge Chair een heus Vitra-icoon. In de jaren 70 tot 90 ontwikkelden we vooral kantoorstoelen en -systemen. In 2004 kwam de Home Collection er: samengesteld uit bestaande producten en een reeks nieuwe beantwoordde Vitra zo aan de stijgende vraag naar designmeubelen voor thuis. De accessoires met prints van Alexander Girard en Eames maken de lijn compleet. Ze zijn zo hip en hedendaags dat het lijkt alsof ze vandaag werden bedacht. Nochtans dateren de tekeningen uit de vroege jaren van onze ontwerpers. Daarom hou ik zo van Vitra: we bogen op een traditie en creatieve rijkdom waar geen einde aan komt. Voeg daar de scherpe geest van de ontwerpers van nu aan toe en je hebt een sterke mix voor de toekomst.”

La Chaise

 

De dunne lijn tussen kunst en interieur

- Els Huijgens: “Design draagt een hoog kunstgehalte in zich. Dat wordt onder meer duidelijk in het Vitra Design Museum. Neem nu La Chaise van Charles en Ray Eames… die is even aanwezig in de ruimte als een schilderij aan de muur. Wist je trouwens dat het ontwerp van La Chaise pas na de dood van Ray uit de kast werd gehaald? Toen men haar vroeg wat ze nog graag verwezenlijkt wou zien, vertelde ze hoe jammer ze het vond dat die niet was ontwikkeld. Toen zij overleed, werd La Chaise een feit. Sindsdien straalt ze in de Home Collection. 

Wie nog voelt en begrijpt wat kunst in een interieur betekent, is Wooninrichting Oosterlinck uit Wetteren. Vitra is er al sinds jaar en dag een trouwe partner in de stijlvolle interieurs die zij creëren. Griet Oosterlinck en haar echtgenoot Peter zijn een rots van vertrouwen voor hun klanten. Ze dragen de waarden van een ontwerp mee tot bij de klant thuis en durven voor nietalledaagse combinaties te kiezen. Voor ons zijn ze een partner: wie hun winkel binnenstapt, voelt welk verhaal Vitra er samen met andere merken wil vertellen. Zij bewijzen dat Vitra zich leent tot vele stijlen en contexten, zolang iemand er maar gedurfd en creatief mee werkt.”