Bellhop Floor

Nadat het ontwerpersduo Edward Barber & Jay Osgerby in 2007 de Tab Lamp ontwierpen voor Flos, en in 2017 de Bellhop, is het nu tijd voor het grote broertje: de Bellhop Floor. De Bellhop Floor is een karaktervolle lamp met een glazen omgekeerd lampenkapje, een aluminium ‘houder’, beschikbaar in verschillende kleuren, en een voet in beton. Zachtheid, robuustheid én speelsheid komen samen in één lamp.

Lees hieronder het interview met Edward Barber & Jay Osgerby:

Hoe belangrijk is de verbinding tussen interieur en architectuur?

JO: Interieurontwerp is de laag tussen het lichaam en het gebouw. Mensen in gebouwen 'zweven' als het ware een beetje rond, terwijl het eigenlijk de meubels zijn die de brug maken tussen een gebouw en de mens.

EB: Als je een lege witte kamer neemt, zegt dat eigenlijk niet zo veel totdat er een voorwerp in staat. Een mooie stoel, lamp of tafel zullen die ruimte volledig veranderen. Meubilair helpt om ruimtes mee te definiëren.

Een beetje meer over de allereerste, kleine, Bellhop lamp. Wanneer zag deze voor het eerst het levenslicht?

EB: Oorspronkelijk maakten we de Bellhop voor het restaurant in het London Design Museum in 2016. Flos vond het erg mooi, en besloot het te produceren. Vervolgens lanceerden we het in 2017. Het idee was dat het restaurant de lampjes overdag kon opladen, en ze 's avonds op de tafels kon plaatsen. Maar toen we het eenmaal ontworpen hadden, realiseerden we ons dat het zo'n leuk object was om ook in huis te gebruiken! Je kunt er makkelijk mee rondlopen. Het is als een kleine vriend die je met je meeneemt. Of als een kaars die je van kamer naar kamer draagt.

En de grotere Bellhop Floor, hoe kwam die tot stand?

EB: We stelden Flos voor om een uplighter te maken als onderdeel van de Bellhop collectie. Dus draaiden we de bovenkant om, maar we hadden iets meer karakter nodig voor zo'n groot formaat van lamp. Dit losten we op door de bovenkant uit glas te maken, wat een heel mooie gloed geeft.

De kleuren van de Bellhop Floor zijn wit, cioko bruin, groen en baksteenrood. Hoe hebben jullie deze kleuren gekozen?

EB: Kleuren kiezen verloopt altijd vrij intuïtief. Het ding met kleur is dat het erg vergankelijk is in relatie tot een ontwerp. Je kiest wat op dat moment goed voelt.

JO: Het is een beetje zoals kinderen een naam geven. Als je denkt dat je een nieuwe kleur hebt, of een nieuwe naam, dan laat je deze zien of horen en denk je, het is een uniek iets! Maar voor je het weet, doet iedereen het (lacht).

Hoe gaat het eraan toe in de Flos fabriek?

EB: Flos is altijd leuk. Er is een prachtige designstudio waar alles perfect is ingericht voor verlichting. Er zijn ook goten die in de vloer zijn uitgesneden zodat je niet kunt struikelen over de massa kabels. Er zijn verschillende kamers ingericht zodat je de lichtniveaus kunt testen en meten. Allemaal zeer efficiënt.

JO: Als je daar bent, voel je je deel van de geschiedenis van het bedrijf. Je kent de mensen die er de afgelopen 50 jaar aan projecten hebben gewerkt. Dat maakt je gelukkig. In Italië is het ook heel gewoon om op dezelfde plek te zijn als waar de grote Italiaanse designhelden hebben gewerkt. Het werkt voor ons erg inspirerend.

— Bron: Flos